Skyddad: Viktors träning mot 200kg i knäböj

Detta innehåll är lösenordsskyddat. För att se det, ange ditt lösenord nedan:

Kommentarer

  1. Olof Lindblad skriver:

    Hej,
    Förra veckan var böj upp till 85% på lördagspasset. Ska det vara upp till 95% denna veckan då?
    / Olof

  2. Oskar skriver:

    På pass 2 den här veckan, ska det vara bara 1×20-30 ? Dvs 1 set?

  3. Viktor Andersson skriver:

    Jag har nog missförstått tidigare instruktioner och trodde det var valfritt om huruvida man körde high eller low bar och har kört High bar hela tiden eftersom jag tycker low bar är obekvämt och läskigt. Har det någon betydelse för er skull eller kan jag fortsätta köra på det jag är bekväm med? Skulle tycka det var läskigt att byta till ett obekvämt grepp nu med de vikterna jag har.
    Tack!

  4. Johannes Johansson skriver:

    Hej!
    Vid maxningen den 14:e Mars så gjorde jag illa ryggen vid marklyftet, jag fick en lättare låsning i högerdelen av ryggen, jag körde igenom träningen veckan efter, klarade dock inte av att köra det tunga passet, värmde upp mennär vikterna började närma sig 120 kg så gjorde det ont..
    Jag kontaktade Viktor som pratade med dig Josef, och du beordrade vila, sen vilade jag och var sedan på Öland, så det blev 2 veckor vila från träning med stång, men när jag kom hem hade jag fortsatt ont, gick till en kiropraktor och knäckte saker och ting på plats…
    Jag körde ett ganska tungt uppstarts pass i lördags med några 10:or på ca 55 % (180 i Max från 14/3) och det kändes helt okej..

    Nu till min fråga kan jag hoppa in i programmet eller får jag inse att mitt Max sattesden 14/3 och att jag får lov att hoppa av, eller ska jag se nästa maxning som ett nytt Max och börja jobba därifrån in mot mål den 13:e juni? Eller har jag missat alldeles för mycket träning och ska hoppa av?

    Med vänlig hälsning,
    Johannes

  5. Sergei skriver:

    Tja. Får man böja med knälindor i Västerås ?

  6. Sergei skriver:

    Hej.

    Kan man dela passet, som ex måndag köra
    Höftlyft:
    Bandlårcurls:
    Benlyft:
    Plankan:
    Bandcrunches
    Och tisdag köra böj och mark?
    Brukar köra efter jobbet och slutar sen, tar långt tid för att genomföra hela passet, nämligen.

  7. Mathias skriver:

    Hej Josef! Jag undrar lite hur man ska tänka kring överträning. Om jag inte minns fel så skulle vi vecka 4 köra 3:or på 85% och sedan vecka 6 köra 4:or på samma vikt. Vecka 4 så gick vikterna upp (ganska) lätt och med bra fart, men två veckor senare så gick de sakta och jag klarade bara av 3:or. Vecka 7 så skulle vi köra 3:or på 90-100% och jag kunde bara göra 2:or med extremt låg fart. Vid maxningen höjde jag bara 2,5kg. Jag tror att detta beror på att jag tränat för hårt och att kroppen inte hunnit återhämta sig. Det är förmodligen måndagspasset som dragit ner mest, då jag haft ordentlig träningsvärk och känt mig väldigt sliten efter dem. Därför undrar jag lite hur jag ska fortsätta på programmet för att inte hamna där igen. Sänka vikterna på och köra samma antal reps eller köra färre antal reps? Minska antalet set i de assistansövningar som berör de mest slitna musklerna?

    Var lite osäker på var jag skulle skriva det här, men hoppas det kommer fram. Hoppas du hinner ta dig tid att svara 🙂

    Mvh

  8. Nermin skriver:

    Går det bra att köra med värmare denna vecka?

  9. Lena skriver:

    Ska vi även använda bältet i marken eller bara under böjen?

  10. Jessica skriver:

    Hej
    Ska det vara 23 set med bandlårcurls? 😱

  11. Jimmy skriver:

    Då det snart är maxning, hur ser ni på massage i samband med detta?
    Bäst att vänta tills efteråt, eller går de bra en vecka i förväg?
    (Fick presentkort)

    • Amanda Bergström skriver:

      Är det en spamassage så kör på, är det en djupgående idrottsmassage hade jag väntat.

  12. Sergei skriver:

    Hej Behöver ett tips.
    Jag har blivit sjuk, har inte gjort sista passet i vecka 6 och förmodligen kommer också avstå från hela vecka 7, kanske kommer hinna göra något lätt i slutet av veckan beror på hur mår jag då, frågan är hur ska jag göra med PB veckan ? utgår från att jag är helt frisk vecka 8.
    Tack ))

    • Josef Eriksson skriver:

      Hej! Ja alltså det du ska göra är haka på där vi är, men det det långa uppehållet så blir det nog tufft.

  13. David skriver:

    Hej! Är det okej att öka vikten eller repsen i böjen om man tycker att det känns för lätt, eller sabbar man programmet då?
    🙂

  14. Felix skriver:

    Hur lång vila bör man ha när man kör 1:orna i marklyft?

    • Amanda Bergström skriver:

      Från instruktionerna:
      Pass 2.
      Explosivitets-/speed passet ska ha en arbetssetvila på 45-90 sekunder, man kan räkna på ett set i minuten om man vill det. Belastningen är relativt låg och repsen få, seten är desto flera.

  15. Isak skriver:

    Kan man maxa i marklyft den 14 mars tillsammans med knäböjen eller rekommenderas det göra en annan dag/vecka?

    • Josef Eriksson skriver:

      Ja det går

      • Therese skriver:

        Heej! Kan hända att jag är otroligt usel på att ta in information (ber verkligen om ursäkt), men tycker mig ha läst igenom alla mail jag fått ett flertal gånger och hittar verkligen ingen info om en maxning 14e mars? Har du måhända en länk som jag kan klicka på och läsa så att du slipper tjata? 🙏

        • Josef Eriksson skriver:

          Hej! Ja du verkar ju veta om att det är en maxning den 14e mars så det är inte så mycket mer du behöver veta. Det kommer så i programmet att ni ska maxa.

          • Therese skriver:

            Åh jag trodde det var en ny träff i Västerås, men då är jag alltså inte helt tappad. Skönt att veta 😎

  16. Vilhelm skriver:

    Jag har problem med sidohåll greppstyrkan tar slut innan bålen blir trött, jag försöker stå så rakt jag kan och hålla in den fria armen men jag antar jag gör nåt fel?

  17. Henrik skriver:

    Ska eventuellt tävla på strong competition 21/3. Där ska det dras ett trapbar marklyft och det är något jag gärna skulle vilja träna på. Kandahar ersätta marklyften i programmet med trapbar eller blir det för knas då? Mitt prio är vägen till 200

  18. Nathalie skriver:

    Om man tycker marklyften börjar bli för lätta, ska man då bara lägga på lite mer vikt eller ska man prova en ny maxning?

  19. Lena skriver:

    Hej! Vet att upplägget är gjort för att träna tis, tors och lördagar. Men om jag behöver ändra om lite på dagarna någon vecka är det ok? För vill få in alla passen varje vecka men nästa vecka har jag en annan sak inplanerad på lördagen så tänkte om det är ok att enstaka tillfällen träna typ mån, ons och fre?

    • Amanda Bergström skriver:

      Inga konstigheter. Dagarna är mest rekommendationer för att det ska bli bra med vila mellan passen. (Två vilodagar efter pass 3 för att det är mastigast.)

  20. Nermin skriver:

    Vad menas med siffran i parentes (7) som står efter varje vecka?

  21. Lucas skriver:

    Om man gör exempelvis 6×5 på 74% och sen failar på ex. set 4. Ska man sluta där eller göra resterande set på lägre vikt?

  22. Gustav skriver:

    Tänkte på om man missar några pass pga att man har skadat sig. Ska man köra alla pass eller ska man hoppa över några pass o köra med alla andra?

  23. Nathalie skriver:

    Om man aldrig kört med bälte, ska jag då börja med det eller ska jag skippa det?

    • Amanda Bergström skriver:

      Rekommenderas att börja köra med bälte. Har du inget/inte vill investera i ett, så är det inget krav.

  24. Malin skriver:

    Hejsan!
    Gällande procenten i marken. Är det vårat max på böjen eller gäller det max på vår mark som vi har procent på? 🙂

  25. Anton skriver:

    Pass 1 vecka 3 står det ”marklyft”. Men på tyngrebojs Instagram gör vår Kära Viktor upphöjda mark.
    Vad gäller?

    • Henrik skriver:

      Nja, titta nogrant så ser du att han har klossar både under vikterna och fötterna. Gissar att det är för att han saknar ett riktigt podie.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *